Ketevan Papava

© Andreas Jakwerth

Ketevan Papava was born in Tbilisi (Georgia). After her education at Vaganova Academy in St. Petersburg she became a member of Mariinsky Theatre from 2001 to 2006. Her repertoire comprised many classical and contemporary solo roles at that time. Moreover, she performed at the State Opera of Sofia. The Ballett der Wiener Staatsoper und Volksoper engaged her as demi-soloist in 2006. In 2010 she was appointed soloist of the Vienna State Ballet, in 2015 she was promoted to first soloist.

The repertoire of the charismatic dancer comprises the title roles in Boris Eifman’s »Anna Karenina«, Davide Bombana’s »Ballett: Carmen« and Michael Corder’s "The Snow Queen", Tatjana in John Cranko’s »Onegin«, Marguerite Gautier in John Neumeierʼs »Lady of the Camellias«, Paulina in Christopher Wheeldonʼs »The Winterʼs Tale«, Ballerina in Eifman’s »Giselle Rouge", Myrtha in Elena Tschernischova’s »Giselle«, Street dancer in Rudolf Nureyev’s »Don Quixote«, Spanish dancer in Nureyev’s »Swan Lake«, Diana in Manuel Legris’ »Sylvia«, Carabosse in Peter Wright’s »The Sleeping Beauty«, Queen in Martin Schläpfer’s»The Sleeping Beauty«, La Brambilla in Maurice Béjart’s »Le Concours«, Madame Larina in Cranko’s »Onegin«, Lescaut's beloved in Kenneth MacMillan’s »Manon«, Empress Elisabeth and Marie Gräfin Larisch in MacMillan’s »Mayerling«, Potiphars Weib in John Neumeier’s »Josephs Legende«, the main role in Neumeier’s »Le Sacre«, Hans van Manen's »Adagio Hammerklavier«, Jiří Kylián's »Petite Mort«, »Bella Figura« and »Symphony of Psalms« as well as William Forsythe's »The Second Detail«. Furthermore, she danced in works by George Balanchine, Jiří Bubeníček, Ben van Cauwenbergh, Nils Christe, Rudi van Dantzig, David Dawson, Jean-Christophe Maillot, Thierry Malandain, Wayne McGregor, Helen Pickett, Alexei Ratmansky, Jerome Robbins, Martin Schläpfer – such as »Ein Deutsches Requiem« and »Lontano« –, Heinz Spoerli, Twyla Tharp as well as Grete Wiesenthal's »Wein, Weib und Gesang« and Fanny Elßler's Cachucha from »Le Diable boiteux«. Moreover, she created roles in Jorma Elo’s »A Midsummer Night’s Dream«, Patrick de Bana’s »Marie Antoinette«, Natalia Horecna’s »Contra Clockwise Witness«, Antony McDonald's & Ashley Page's »Ein Reigen« and in Daniel Proietto's »Blanc«.

Performances with Ketevan Papava

Saison 2025-26
Fri
19 Sep
19:30—21:45
Ballett Main Stage
Giselle

Cast on Friday 19. September 2025

Herzog Albrecht

Hilarion, ein Wildhüter

Rinaldo Venuti

Berthe, eine Bäuerin, Giselles Mutter

Wilfrid, Albrechts Freund

Der Herzog von Kurland

Bathilde, seine Tochter, Albrechts Verlobte

Bauern-Pas de quatre

Vladyslav Bosenko

Myrtha, Königin der Wilis

Rosa Pierro

Musikalische Leitung

Choreografie und Inszenierung

Musik

Adolphe Adam

mit einer Einlage von

Friedrich Burgmüller

Libretto

Théophile Gautier, Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges & Jean Coralli nach Heinrich Heine

Coaching

Alessandra Ferri

Einstudierung

Giuseppe Alosa

Marcelo Gomes
Ö1 U27
Mon
22 Sep
19:00—21:15
Ballett Main Stage
Giselle

Cast on Monday 22. September 2025

Herzog Albrecht

Hilarion, ein Wildhüter

Rinaldo Venuti

Berthe, eine Bäuerin, Giselles Mutter

Wilfrid, Albrechts Freund

Der Herzog von Kurland

Bathilde, seine Tochter, Albrechts Verlobte

Bauern-Pas de quatre

Vladyslav Bosenko

Myrtha, Königin der Wilis

Rosa Pierro

Musikalische Leitung

Choreografie und Inszenierung

Musik

Adolphe Adam

mit einer Einlage von

Friedrich Burgmüller

Libretto

Théophile Gautier, Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges & Jean Coralli nach Heinrich Heine

Coaching

Alessandra Ferri

Einstudierung

Giuseppe Alosa

Marcelo Gomes
BT-Card Ö1 U27
Ballettzyklus »Titelheldinnen«

Ticket information

Be­rühm­te Frau­en, star­ke Fi­gu­ren, tra­gi­sche Schick­sa­le. Be­glei­ten Sie un­se­re Ti­tel­hel­din­nen auf ih­ren Rei­sen und se­hen Sie vier Bal­let­te, in de­nen au­ßer­ge­wöhn­li­che Frau­en­char­ak­tere im Mit­tel­punkt ste­hen.

Alle Termine dieses Zyklus

Mehr über Zyklen

Dear visitor,

We want to improve our website and your online Opera experience. Thus we invite you to participate in a short anonymous survey.
Thank you for your time and feedback!
Best regards,
The Team of the Vienna State Opera