Anita Manolova

© Andreas Jakwerth

Anita Manolova was born in Sofia (Bulgaria). After studying at the National School of Dancing Arts in Sofia she joined the Academy of Music, Performing Arts and Fine Arts in Plowdiw with focus on ballet pedagogics. From 2007 to 2010 she was a member of the National Opera and Ballet Company Sofia, since 2010 she is dancer at the Vienna State Ballet. In 2014 she was announced demi-soloist.

Her most important roles at the Vienna State Ballet comprise Luisa, Pastorale and Spanish dance in Rudolf Nureyev’s »The Nutcracker«, Friend of the prince, Little Swan, Noble lady and Neapolitan dance in Nureyev’s »Swan Lake«, Kitriʼs friend in Nureyev’s »Don Quixote«, Saracens duo and Grand Pas classique hongrois (solo variation) in Nureyev’s »Raymonda«, Fairy of Playfulness in Peter Wright’s »The Sleeping Beauty«, Fee Miettes qui tombent in Martin Schläpferʼs »The Sleeping Beauty«, Odalisque in Manuel Legris' »Le Corsaire«, Carnival dance and lily girl in John Cranko’s »Romeo and Juliet«, Liseʼs Friend in Frederick Ashton’s »La Fille mal gardée«, Polar fox in Michael Corder’s »The Snow Queen«, Peasant Pas de deux and Zulma in Elena Tschernischova’s »Giselle«, Nubian slave (soloist) and Farmerʼs wife in Manuel Legris’ »Sylvia«, Aurora, the dawn in Pierre Lacotte’s »Coppélia«. Furthermore, she danced parts in George Balanchine’s »Theme und Variations«, »Stravinsky Violin Concerto«, »Allegro Brillante«, »Symphonie in C« and »Jewels«, Harald Lander’s »Ètudes«, Jerome Robbins’ »Glass Pieces«, »The Concert« and »The Four Seasons«, Serge Lifar’s »Suite en blanc«, John Cranko’s »Romeo and Juliet«, Kenneth MacMillan’s »Manon«, Roland Petit’s »Die Fledermaus« and »L’Arlésienne«, Maurice Béjart’s »Le Concours«, Pierre Lacotte’s Pas de six from »La Vivandière« and »La Sylphide«, August Bournonville’s »La Sylphide« (Pas de deux), Elena Tschernischova’s »Giselle«, Jorma Elo’s »A Midsummer Nightʼs Dream«, John Neumeier’s »Bach Suite«, »Vaslaw«, »Spring and Fall« (excerpts), »Verklungene Feste«, »Le Pavillon d’Armide« and »Lady of the Camellias«,  Boris Eifman’s »Giselle Rouge«, Helen Pickett’s »Eventide«, Christopher Wheeldon’s »Fool’s Paradise«, Edwaard Liang’s »Murmuration«, Kenneth MacMillan’s »Concerto«, William Forsythe’s »Artifact Suite«, Jiří Kylián’s »Symphony of Psalms«, Michel Fokineʼs »Les Sylphides« and works by Martin Schläpfer.

Her awards include 1st Prizes at the International Ballet Competition in Modica (Italy, 2006) and at the 14th National Meeting of Young Dancers »Anastas Petrov« (Bulgaria, 2010).

Performances with Anita Manolova

Saison 2025-26
Mon
22 Sep
19:00—21:15
Ballett Main Stage
Giselle

Cast on Monday 22. September 2025

Herzog Albrecht

Hilarion, ein Wildhüter

Rinaldo Venuti

Berthe, eine Bäuerin, Giselles Mutter

Wilfrid, Albrechts Freund

Der Herzog von Kurland

Bathilde, seine Tochter, Albrechts Verlobte

Bauern-Pas de quatre

Vladyslav Bosenko

Myrtha, Königin der Wilis

Rosa Pierro

Musikalische Leitung

Choreografie und Inszenierung

Musik

Adolphe Adam

mit einer Einlage von

Friedrich Burgmüller

Libretto

Théophile Gautier, Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges & Jean Coralli nach Heinrich Heine

Coaching

Alessandra Ferri

Einstudierung

Giuseppe Alosa

Marcelo Gomes
BT-Card Ö1 U27
Ballettzyklus »Titelheldinnen«

Ticket information

Be­rühm­te Frau­en, star­ke Fi­gu­ren, tra­gi­sche Schick­sa­le. Be­glei­ten Sie un­se­re Ti­tel­hel­din­nen auf ih­ren Rei­sen und se­hen Sie vier Bal­let­te, in de­nen au­ßer­ge­wöhn­li­che Frau­en­char­ak­tere im Mit­tel­punkt ste­hen.

Alle Termine dieses Zyklus

Mehr über Zyklen

Tue
23 Sep
20:00—22:15
Ballett Main Stage
Giselle

Cast on Tuesday 23. September 2025

Giselle

Laura Fernandez Gromova

Herzog Albrecht

António Casalinho

Hilarion, ein Wildhüter

Alessandro Cavallo

Berthe, eine Bäuerin, Giselles Mutter

Wilfrid, Albrechts Freund

Der Herzog von Kurland

Bathilde, seine Tochter, Albrechts Verlobte

Bauern-Pas de quatre

Margarita Fernandes

Rinaldo Venuti

Myrtha, Königin der Wilis

Musikalische Leitung

Choreografie und Inszenierung

Musik

Adolphe Adam

mit einer Einlage von

Friedrich Burgmüller

Libretto

Théophile Gautier, Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges & Jean Coralli nach Heinrich Heine

Coaching

Alessandra Ferri

Einstudierung

Giuseppe Alosa

Marcelo Gomes
Ö1 U27
Abo 3

Ticket information

Saison 2024/2025

Einen Wochentag und Lieblingsplätze wählen und fünf Vorstellungen in einer Saison genießen.

In diesem Abo sind folgende Vorstellungen enthalten:

22. Oktober 2024: FIN DE PARTIE
14. Jänner 2025: BALLETT: SHIFTING SYMMETRIES
11. Februar 2025: IL TROVATORE
22. April 2025: ARABELLA
03. Juni 2025: CARMEN
 

Dear visitor,

We want to improve our website and your online Opera experience. Thus we invite you to participate in a short anonymous survey.
Thank you for your time and feedback!
Best regards,
The Team of the Vienna State Opera