
Patricia Friza was born in Vienna. After her education at the Ballettschule der Österreichischen Bundestheater she was employed at the Wiener Staatsopernballett. In 2006 she changed to the Hamburg Ballett where she was promoted to Soloist in 2009. She created the roles of Eine Pflegerin in John Neumeier’s "Le Pavillon d’Armide" and Darja Alexandrowna Oblonskaja, Dolly in Neumeier’s "Anna Karenina". She has appeared as guest dancer at the Bavarian State Ballet.
Her most important roles at the Wiener Staatsopernballett comprise Gefährtin des Prinzen, Großer Schwan und Spanischer Tanz in Rudolf Nurejews "Schwanensee", Die Fee des Ehrgefühls und die Fee der Lebhaftigkeit in Sir Peter Wrights "Dornröschen", Myrtha in Elena Tschernischovas "Giselle", Polyhymnia und Leto in George Balanchines "Apollo", Eine Zigeunerin in John Crankos "Romeo und Julia", Eva und Audrey in John Neumeiers "Wie es Euch gefällt", Aegina, Pemba und Omara in Renato Zanellas "Spartacus", Juwelen in Zanellas "Aschenbrödel", Der Kater in Zanellas "Renard", Eine Weise in Zanellas "Sacre" sowie solistische Partien in Renato Zanellas „Empty Place“ und „ Sensi“ und Jiří Kyliáns „Petite Mort“.
At the Hamburg Ballett her most important roles in pieces by John Neumeier so far comprise Die Schöne von Granada in "Der Nussknacker", Bianca in "Othello", Potiphars Weib in "Josephs Legende", Polina Andrejewna and The Star of the Revue in "Die Möwe", Die Königinmutter, großer Schwan and der Schmetterling in "Illusionen – wie Schwanensee", Bronislava Nijinska and Eleonora Bereda in "Nijinsky", Frau Muskat in "Liliom", Prudence Duvernoy in "Die Kameliendame", Gräfin Capulet and Isabella in "Romeo und Julia", Audrey in "Wie es Euch gefällt" as well as Eine 300jährige Frau und Die Ausgewählte in "Le Sacre du Printemps" from Millicent Hodson, inspired by Vaslaw Nijinsky and Die Ehefrau in Jerome Robbins’ "The Concert". Furthermore she was dancing soloistic parts in John Neumeier’s „Verklungene Feste“, „Vaslaw“, „Le Sacre“, „Des Knaben Wunderhorn“, „Dritte Sinfonie von Gustav Mahler“, „Préludes CV“ and „Messias“.