© Wiener Staatsoper GmbH / Michael Pöhn

Dumitru Taran

Born in Dubăsari (Moldova). He was educated at the Moldovan Ballet School Liceul Republican de Coreografie as well as at the Conservatoire of the city of Vienna. In 2005 he joined the Ballett der Wiener Staatsoper und Volksoper. In 2012 he was appointed Demi-soloist of the Wiener Staatsballett, in 2018 he was promoted to Soloist.

His repertory comprises Gamache in Rudolf Nureyev’s "Don Quixote", Gestiefelter Kater, Pas de quatre and Begleiter der Fee der Schönheit in Peter Wright’s "Dornröschen", Fritz, Spanischer Tanz and Pastorale in Rudolf Nureyev’s "Der Nussknacker", Gefährte des Prinzen, Neapolitanischer and Polnischer Tänzer in Rudolf Nureyev’s "Schwanensee", Spanischer Tanz in Nureyev’s „Raymonda“, Ein Bauernpaar in Elena Tschernischova’s “Giselle”, Benvolio in John Cranko’s "Romeo und Julia", Junger Herr in Kenneth MacMillan’s "Manon", Demetrius in Jorma Elo’s "Ein Sommernachtstraum", Alain in Frederick Ashton’s "La Fille mal gardée" Moritz in "Max und Moritz“ from Ferenc Barbay and Michael Kropf, Kellner in "Platzkonzert" from Gyula Harangozó sen., Kellner in Roland Petit’s "Die Fledermaus", Russischer Juror in Maurice Béjart’s "Le Concours", Engel in Natalia Horecna’s "Contra Clockwise Witness" as well as roles in August Bournonville’s Pas de six from "Napoli" and "Blumenfest in Genzano", Harald Lander’s „Études“, Pierre Lacotte’s Pas de six from „La Vivandière“, George Balanchine’s „Who Cares?“, „Allegro Brillante“, „Symphonie in C“ and „Stravinsky Violin Concerto“, Serge Lifar’s „Suite en blanc“, John Neumeier’s „Vaslaw“, "Verklungene Feste", „Le Sacre“ and „Bach Suite III“,, Boris Eifman’s „Anna Karenina“ and „Giselle Rouge“, William Forsythe’s „The Second Detail“, David Dawson’s "A Million Kisses to My Skin", Stephan Thoss’ „Blaubarts Geheimnis“, Jirí Bubenícek’s „Le Souffle de l’esprit“, Thierry Malandain’s „Mozart à 2“, "Skew-Whiff“ from Paul Lightfoot and Sol León, Alexander Ekman’s "Cacti", Jerome Robbins' "Glass Pieces", "The Concert" and "The Four Seasons", Andrey Kaydanovskiy’s „Der Feuervogel“, Kenneth MacMillan’s “Concerto”, Edward Clug’s „Peer Gynt“, Edwaard Liang’s „Murmuration“ as well as Wachtang Tschabukiani’s Pas de six aus "Laurencia" and Diamant in Rudolf Nureyev’s „Dornröschen“ (excerpt). In Patrick de Bana’s "Windspiele" he created a role.

Awards and honours: 1st Prize: ÖTR Contest in Vienna, 3rd Prize: International Ballet Competition in Grasse (both 2004).