Ioanna Avraam

© Andreas Jakwerth

Ioanna Avraam was born in Nikosia (Cyprus). She was educated at the Nadina Loizidou Ballet School in Limassol as well as at the Heinz-Bosl-Stiftung/Ballet Academy in Munich. Her first performances she gave with Diastasis Ballet in Cyprus and with Bayerisches Staatsballett in Germany. In 2008 she joined the Ballett der Vienna State Operaund Volksoper. In 2010 she was promoted to demi-soloist of the Vienna State Ballet, in 2014 to soloist and in 2022 to first soloist. In 2023 she received the Artist Award of the Cyprus Academy of Sciences, Letters and Arts. In 2024, Ioanna Avraam was honoured twice: on 21 October, she received the Special Recognition Award of the Helena Vaz da Silva European Awards for Raising Public Awareness on Cultural Heritage at the Calouste Gulbenkian Foundation in Lisbon. On 5 November, she was awarded the Nemitsas Prize in Classical Ballet in her home country of Cyprus.

Her large repertoire comprises the title role and Peasant pas de deux in Elena Tschernischova’s »Giselle«, the title roles in Michael Corder’s »The Snow Queen« and Boris Eifman’s »Giselle Rouge«, Tatjana in John Cranko's »Onegin«, Julia in Davide Bombana’s »Roméo et Juliette«, Kitri and Amor in Rudolf Nureyev’s »Don Quixote«, Odette/Odile in Nureyev’s »Swan Lake«, Luisa in Nureyev’s »The Nutcracker«, Clémence in Nureyev’s »Raymonda«, fairy of honour and Pas de quatre in Peter Wright’s »The Sleeping Beauty«, Marie Gräfin Larisch and princess Louisa in Kenneth MacMillan’s »Mayerling«, Lescauts beloved in MacMillan’s »Manon«, Helena in Jorma Elo’s "Ein Sommernachtstraum", Gulnare and Zulméa in Manuel Legris' »Le Corsaire«, Vivette in Roland Petit’s »L'Arlesienne«, Romola Nijinsky and Armide in John Neumeier’s »Le Pavillon d’Armide«, Madame Elisabeth in Patrick de Bana’s »Marie Antoinette«, Ingrid, the bride, in Edward Clug’s »Peer Gynt«, Lilac Fairy in the world premiere of Martin Schläpfer's & Marius Petipa's »The Sleeping Beauty«, Prudence Duvernoy in Neumeierʼs »Lady of the Camellias« and Perdita in Christopher Wheeldonʼs »The Winterʼs Tale«. Moreover, she danced in works by George Balanchine, August Bournonville, Nils Christe, David Dawson, Michel Fokine, Andrey Kaydanovskiy, Jiří Kylián, Edwaard Liang, Serge Lifar, Thierry Malandain, Alexei Ratmansky, Jerome Robbins, Uwe Scholz, Heinz Spoerli, Stephan Thoss, Wachtang Tschabukiani, Rudi van Dantzig, Christopher Wheeldon, William Forsythe's »The Vertiginous Thrill of Exactitude« and »The Second Detail« sowie »Skew-Whiff« und »Source of Inspiration«. Furthermore, she performed in the world premieres of Patrick de Bana's »Windspiele«, Natalia Horecna's »Contra Clockwise Witness«, Antony McDonald's/Ashley Page's »Ein Reigen«, Daniel Proietto's »Blanc«, András Lukács’ »Movements to Stravinsky«, Pontus Lidberg's »Between Dogs and Wolves« and Martin Schläpfer's »4«, »The Seasons«, »Lontano«, »Marsch, Walzer, Polka« and »Ein Deutsches Requiem«.

Performances with Ioanna Avraam

Saison 2025-26
Sat
18 Oct
11:30—14:00
Alexei Ratmansky

Kallirhoe

Dress Rehearsal

Ballett Main Stage

with Madison Young, Victor Caixeta, Timoor Afshar

Kallirhoe

Cast on Saturday 18. October 2025

Kallirhoe

Mithridates

König von Babylon

Königin von Babylon

Polycharmos

Hermokrates

Musikalische Leitung

Choreografie

Musik

Aram Chatschaturjan

arrangiert von

Bühne & Kostüme

Umsetzung Kostüme

Sukie Kirk

Einstudierung

U27
Sun
19 Oct
19:00—21:30
Alexei Ratmansky

Kallirhoe

Premiere

Ballett Main Stage

with Madison Young, Victor Caixeta, Timoor Afshar

Kallirhoe

Cast on Sunday 19. October 2025

Kallirhoe

Mithridates

König von Babylon

Königin von Babylon

Polycharmos

Hermokrates

Musikalische Leitung

Choreografie

Musik

Aram Chatschaturjan

arrangiert von

Bühne & Kostüme

Umsetzung Kostüme

Sukie Kirk

Einstudierung

U27
Ballettzyklus »Premieren«

Ticket information

Eine grie­chi­sche Lie­bes­ge­schich­te, drei Vi­sio­nen für das zeit­ge­nös­si­sche Bal­lett, eine le­gen­dä­re Kö­ni­gin und viel­sei­ti­ge ame­ri­ka­ni­sche Tanz­spra­chen: Ale­ssan­dra Fer­ris ers­te Sai­son als Bal­lett­di­rek­to­rin des Wie­ner Staats­bal­letts ver­spricht ein di­ver­ses Pro­gramm auf bei­den Büh­nen. Ge­hö­ren Sie zu den ers­ten, die die neu­en Pro­duk­tio­nen er­le­ben wer­den!

Alle Termine dieses Zyklus

Mehr über Zyklen

Sun
26 Oct
19:00—21:30
Alexei Ratmansky
Ballett Main Stage

with Madison Young, Victor Caixeta, Timoor Afshar

Kallirhoe

Cast on Sunday 26. October 2025

Kallirhoe

Mithridates

König von Babylon

Königin von Babylon

Polycharmos

Hermokrates

Musikalische Leitung

Choreografie

Musik

Aram Chatschaturjan

arrangiert von

Bühne & Kostüme

Umsetzung Kostüme

Sukie Kirk

Einstudierung

Ö1 U27
Abo 23

Ticket information

Einen Wochentag und Lieblingsplätze wählen und fünf Vorstellungen in einer Saison genießen.

In diesem Abo sind folgende Vorstellungen enthalten:

26. Oktober 2025Kallirhoe (Ballett)
23. November 2025Dialogues des Carmélites
18. Jänner 2026Le nozze di Figaro
01. März 2026Luisa Miller
31. Mai 2026Eugen Onegin
Fri
28 Nov
19:30—21:30
Roland Petit
Ballett Main Stage
Die Fledermaus

Cast on Friday 28. November 2025

Musikalische Leitung

Choreografie & Inszenierung

Musik

Johann Strauß

orchestriert & arrangiert von

Douglas Gamley

Licht

Jean-Michel Désiré

Einstudierung

Luigi Bonino

Gillian Whittingham
Ö1 U27
Mon
08 Dec
14:00—16:00
Roland Petit
Ballett Main Stage
Die Fledermaus

Cast on Monday 8. December 2025

Musikalische Leitung

Choreografie & Inszenierung

Musik

Johann Strauß

orchestriert & arrangiert von

Douglas Gamley

Licht

Jean-Michel Désiré

Einstudierung

Luigi Bonino

Gillian Whittingham
Ö1 U27
Ballettzyklus »Familie«

Ticket information

Vom Jun­gen, der nicht er­wach­sen wer­den möch­te, über ein hu­mor­vol­les Tanz­spek­ta­kel bis hin zur »per­fek­ten Ein­füh­rung in die Bal­lett­kunst«: Für al­le Men­schen ab 10 Jah­ren lädt der Fa­mi­li­en­zy­klus zum Träu­men, La­chen und Ver­zau­bern ein.

Alle Termine dieses Zyklus

Mehr über Zyklen

Dear visitor,

We want to improve our website and your online Opera experience. Thus we invite you to participate in a short anonymous survey.
Thank you for your time and feedback!
Best regards,
The Team of the Vienna State Opera